Odbyły się nie dawno zajęcia robotyki w ramach cyklu zajęć rozwijających z informatyki z programowania robotów DASH prowadzone przez p. Macieja Rapacza z firmy "Cogito". Pan Maciej opowiedział nam o funkcjach działania robotów oraz jakie mają możliwości. Poniżej krótka ich charakterystyka.
Dash – może jechać do przodu, do tyłu i skręcać w prawo/lewo z różną prędkością. Robot może poruszać głową i wydawać różne dźwięki. Uczniowie mogą nagrać własne dźwięki, które wypowie Dash. Dzięki wbudowanym mikrofo-
nom robot usłyszy np. klaśnięcie lub rozpozna, z której strony do niego mówimy. Dash ma również światła – na głowie (oko i uszy) oraz na szyi (dzieci nazywają to światło „krawacikiem”). Potrafi wykrywać przeszkody z przodu oraz
z tyłu za pomocą czujników.
Dot – to robot statyczny. Nie porusza się sam, ale ma za to akcelerometr, dzięki któremu rozpoznaje, czy został porzucony, potrząsany, czy pochylony. Głowa jest nieruchoma. Ma światła i mikrofon oraz może wydawać dźwięki tak, jak Dash. Może również zostać odłączony od podstawy i wtedy staje się kulą, którą można toczyć.
Roboty współpracują z tabletem lub smarftonem z systemami: Android oraz IOS, na których instalujemy darmowe aplikacje Wonder Workshop, Go, Path, Xylo, Wonder, Blockly.
Pracę z robotami polecamy rozpocząć od aplikacji Go, w której powinniśmy nadać nazwy robotom i poznać ich możliwości związane z ruchem i dźwiękiem.
Roboty uruchamia się poprzez naciśnięcie przycisku Power. Mają zainstalowane oprogramowanie, dzięki któremu poruszają się, świecą i wydają dźwięki. Łączymy się z nimi przez Bluetooth. Z robotem w wybranej przez nas aplikacji łączymy się przez naciśnięcie plusa w prawym górnym rogu. Korzystając z jednego urządzenia można połączyć się z kilkoma robotami. Natomiast kilka osób nie może połączyć się z tym samym robotem.
W trakcie pracy z robotami, Internet potrzebny jest tylko w momencie instalowania aplikacji i aktualizacji. Roboty są kompatybilne z klockami Lego, co umożliwia ich rozbudowę, połączenie ze sobą lub wykorzystanie jako narzędzi do rysowania. Do robotów są dołączone akcesoria. Każde z akcesoriów spełnia swoją indywidualną rolę. W naszych scenariuszach często je wykorzystujemy. Uatrakcyjniają zajęcia, a dzieci wykazują się wyjątkową kreatywnością przy korzystaniu z nich.
Zalety:
`1. Nauczyciel
Roboty Dash i Dot okazały się bardzo przydatną pomocą dydaktyczną do nauki programowania zwłaszcza na pierwszym etapie nauki. Dzięki nim uczniowie i nauczyciele korzystać mogli z technologii XXI wieku. Ale równocześnie mogliśmy wizualizować zagadnienia z innych przedmiotów. Przedstawić je w sposób niecodzienny i niekonwencjonalny. Możliwość korzystania z robotów na zajęciach wyzwoliła w nauczycielach kreatywność i dzielenie się pomysłami z innymi uczniami.
2. Uczeń
To była super zabawa. Wzbudzała pozytywne emocje. Programowanie z Dashem i Dotem wyzwoliła super nastroje. Pozwoliła rozwijać umiejętność logicznego myślenia, kreatywnego podejścia do rozwiązywanego problemu. Uatrakcyjnił zajęcia. Wniósł trochę świeżości w nudę i przewidywalność lekcji. Mogli praktycznie wykorzystać i udoskonalać znajomość języka angielskiego oraz poznać tajniki wiedzy z informatyki w szerokim zakresie. Ale przede wszystkim zdobyli umiejętność współpracy i komunikacji w grupie. Na pewno zastosowanie robotów na lekcjach zwiększyło zainteresowanie uczniów nowymi technologiami.
Dziękujemy p. Maciejowi za interesujące warsztaty z robotyki Dash.